خرید شیر حساس به زلزله

 

شیر حساس به زلزله

شیر حساس به زلزله در واقع یک شیر قطع کن اتوماتیک جریان گاز است که در هنگام وقوع زلزله تحت تاثیر لرزش زمین جریان گاز درون لوله گاز ساختمان را قطع می کند. در صورت بسته شدن این شیر، قطع کن قادر نخواهد بودتا به صورت اتوماتیک به حالت اولیه بازگشته و مسیر جریان گاز را باز کند، لذا برای وصل شدن جریان گاز بعد از رفع خطر زلزله، نیاز به تنظیم دستی جهت برقراری مجدد جریان گاز وجود دارد.

شیر حساس به زلزله در حالت کلی باز (Normally Open) هستند و فقط در هنگام وقوع زلزله بسته می شوند. قطعات این شیر به گونه ای طراحی شده است که مستحکم و با دوام هستند و در برابر رطوبت، خوردگی، تغییرات دمایی مقاوم هستند. این شیرها می توانند به دو صورت افقی و عمودی باشند که با توجه به موقعیت نصب بعد از رگلاتور و کنتور در ورودی ساختمان نصب می شوند.

شیر حساس به زلزله مکانیکی به امواج زلزله حساس بوده و با تحریک شدن آن ,گوی فلزی درون آن اقدام به بستن مسیر گاز می کند که می تواند از حوادث آتش سوزی بعد در ساختمان جلوگیری نماید.

 

محل نصب شیر حساس به زلزله

محل نصب شیر حساس به زلزله، این شیر می تواند به دو صورت عمودی و افقی باشد که با توجه به موقعیت نصب بعد از رگلاتور و یا کنتور در ورودی ساختمان نصب می شود. محل نصب شیرحساس به زلزله به گونه ای است که برای باز کردن مجدد این شیر باید بعد از رفع خطر دستگاه به صورت دستی تنظیم شود تا دوباره جریان گاز وصل گردد.

این شیر ها در حالت کلی باز هستند و یا نرمال اپن normally open هستند و فقط در هنگام وقوع زلزله بسته می شود. قطعات این شیر باید به گونه ای طراحی شود که با دوام و مستحکم باشد و هم چنین در مقابل خوردگی، رطوبت و تغیرات دمایی مقاوم باشد.

 

انواع شیر قطع کن گاز حساس به زلزله

شیر آلات حساس به زلزله در دو نوع الکتریکی و مکانیکی وجود دارند.
شیر آلات حساس به زلزله نوع میکانیکی

همانطور که از اسم شیرآلات حساس به زلزله نوع میکانیکی مشخص است، به صورت مکانیکی بسته می شود. درون محفظه این مدل شیر یک گوی وجود دارد که در صورت حس کردن لرزش زمین تا حداقل ۴ ریشتر در داخل محفظه به حرکت در می آید. و مسیر جریان گاز در خط لوله بسته می شود.

نکته قابل توجه در این نوع شیر این است که گوی داخل محفظه به تنهایی باعث انسداد مسیر گاز نمیشود بلکه توسط مکانیسمی که از قبل طراحی شده است به میله ای فرمان می دهد و جریان را به طور کامل قطع می کند. امکان کج شدن این شیر در هنگام زلزله و هم چنین پرتاب شدن گوی به خارج از محفظه و شیر، استفاده از این شیر توصیه نمی شود.
شیر آلات حساس به زلزله نوع الکتریکی

شیر آلات حساس به زلزله نوع الکتریکی، براساس امواج نوع P عمل می کند. این امواج ۱۰ ثانیه تا ۱ دقیقه قبل از وقوع زلزله به وجود می آیند. و درون شیر سنسوری وجود دارد که در صورت تشخیص این امواج و یا موج های غیر معمول دیگر در سنسور، بلافاصله مسیر جریان گاز را می بندد.

نوع دیگری از حسگر ها، حسگر های حساس به گاز کربن مونواکسید می باشد که در صورت تشخیص گاز آلارم به صدا در امده و سیگنالی را می فرستد تا شیر در مسیر جریان گاز بسته شود که به این نوع حسگر نشت یاب گاز نیز می گویند. هم چنین دیگر استفاده این حسگر به تنهایی در خانه در کنار شومینه و یا بخاری نفتی و … می باشد که در صورت حس کردن گاز به صدا دربیاید.

 

 

سفارش و خرید این محصولات

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به آریا کالا می باشد.

طراحی قالب وردپرس : ریبونت

مشاوره تلفنی