خرید فلنج معمولی Pn16

فلنج معمولی Pn16

فلنج دنده‌ای چیست ؟

فلنج، یکی از انواع اتصالاتی است که در لوله‌ها و شبکه‌های لوله‌کشی به کار برده می‌شود. این اتصالات به صورت قطعاتی دیسکی شکل است که از یک سر به لوله یا تجهیزات لوله‌کشی، متصل شده و در نهایت دو سر آن با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل می‌گردد. این اتصالات انواع مختلفی دارند. در این مقاله، نوع دنده‌ای یا رزوه‌ای این اتصالات را بررسی خواهیم کرد. این فلنج‌ها، با رزوه به لوله‌های شبکه‌ی لوله‌کشی، متصل خواهند شد. در نظر داشته باشید که فلنج‌های دنده‌ای یا رزوه‌ای گزینه‌ی مناسبی برای اتصال به لوله‌های کم ضخامت محسوب نمی‌شوند.

هم‌چنین در شرایطی که سیال درون لوله‌ها سمی و حساس باشد به کار گیری فلنج‌های دنده‌ای امکان پذیر نخواهد بود. گفتیم که این فلنج‌های دنده‌ای به بدون جوشکاری و تنها با رزوه‌ای که در ساختار خود دارند، به لوله‌ها متصل می‌گردند. این امر هم به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود و هم به عنوان یک عیب. از این نظر مزیت است که امکان باز و بسته شدن آن وجود دارد. یعنی هم به آسانی و با هزینه‌ی کم، در شبکه، قرار می‌گیرد و هم تعمیرات را آسان می‌کند. اما از سوی دیگر این امر که جوشکاری در این اتصالات، استفاده نمی‌شود، باعث می‌شود تا از آب بندی کامل فلنج رزوه‌ای اطمینان کامل حاصل نگردد. یعنی امکان دارد که درز و خللی در بین لوله و فلنج، باشد و از آن درز، سیال به بیرون راه پیدا کند. این امر برای سیالات خطرناک، ممکن است به بروز یک فاجعه بیانجامد.

برای آب بندی فلنج‌های رزوه‌ای از قطعه‌ای استفاده می‌شود که نام آن گسکت است. واژه‌ی گسکت به معنای نوار آب بند است. این قطعه در مابین دو فلنج به منظور جلوگیری از نشتی دادن سیالات، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. (چیزی شبیه به واشر). در حالت کلی گسکت‌ها از نظر جنسی که دارند، به سه گروه به شرح گسکت‌های فلزی، گسکت‌های نیمه فلزی و گسکت‌های غیر فلزی تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است گسکت‌ها را از موادی مثل لاستیک، سیلیکون، فایبرگلاس، نمد و… بسازند.

فلنج‌های نوع دنده‌ای یا رزوه‌ای برای لوله‌های با قطر کم (مانند لوله‌هایی که قطر سطح مقطع آن در محدوده‌ی ۲/۱ اینچ الی ۲ اینچ است.) تولید شده و به کار گرفته می‌شوند. مجدد تأکید می‌کنیم که این اتصالات برای لوله‌هایی که در آن‌ها سیالات با فشار و دمای بالا جریان دارند و منتقل می‌شوند، اصلاً مناسب نیستند. چرا که در آن‌ها جوشکاری وجود ندارد.

البته نبود جوشکاری در فلنج‌های دنده‌ای علاوه بر این‌که مسبب سهولت در نصب آن‌ها خواهد شد، هزینه و قیمت کلی نصب را نسبت به سایر انواع فلنج، کاهش خواهد داد. هم‌چنین در موارد خاصی که انجام جوشکاری خطرناک و غیر ممکن است، استفاده از فلنج‌های دنده‌ای یا رزوه‌ای بهترین انتخاب خواهد بود.

 

 

سفارش و خرید این محصول

تمامی حقوق این سایت متعلق به آریا کالا می باشد.

طراحی قالب وردپرس : ریبونت

مشاوره تلفنی